Jak zmienić swoją dietę, tym razem skutecznie - blog Pani Strzelec o świadomym życiu, minimalizmie, slow life, naturalnym zdrowiu

Jeśli stosujesz na co dzień swoją wymarzoną dietę, jesteś w mniejszości (biorąc pod uwagę osoby, które w ogóle zastanawiają się nad tym, co jedzą). Większość z nas nawet jeśli ma jasno określony cel, ma też ogromne problemy z trzymaniem się tej idealnej diety. Więc jak zmienić swoją dietę… na zawsze?

Ja celu nie jeszcze osiągnęłam, ale weszłam na drogę. A to już coś! Pierwsze kroki za mną, a jak trochę ich przejdziesz – nie chcesz się cofać. Nawet jeśli od czasu do czasu zjesz słodkie – jest za słodkie! I zjesz go mniej, niż planowałeś.

Jak zmieniam swoją dietę?

Powoli.

Zasada numer jeden: Określ, co chcesz jeść.

Określ swoją dietę, czyli to, co masz jeść w swoim idealnym życiu.

Mamy tendencję do notowania sobie, czego mamy nie jeść. No ale coś jeść trzeba. Myśl o tym, co będziesz jadł, a nie o tym, czego nie chcesz jeść. Po pierwsze, bo musisz wypełnić czymś żołądek. Po drugie, bo od myślenia o czekoladzie (której nie możesz), nie będzie ci łatwiej!

Zasada numer dwa: Zacznij to jeść w dużych ilościach.

Zamiast eliminować złe, wprowadzaj dobre. Niech słuszne potrawy wypchną te niechciane.

Jeśli w lodówce masz tylko czekoladę ;) , no to nie masz szans. Zacznij kupować duże ilości jedzenia z listy jedzenia pożądanego. I jedz. Dużo. Tego co chcesz.

Jeśli wcześniej w ciągu dnia zjadałeś cztery buły z wędlinką i trzy czekolady, a teraz w ciągu dnia postarasz się o trzy solidne porcje pożądanego jedzenia, to po prostu już tych niezdrowych buł i czekolad nie zmieścisz.

Zasada numer trzy: Bądź dla siebie wyrozumiały.

Czyli: Lepiej powoli niż wcale. Jeśli jesz coraz lepiej, ale trafi ci się zły dzień i zjesz na raz dużo śmieci – trudno. Nie zamęczaj się tym, nie obwiniaj. Przy następnej okazji znów wypełnij żołądek czymś pysznym i pożądanym.

Moim zdaniem stres może być bardziej szkodliwy niż niezdrowe jedzenie. Jeśli masz sobie poprawić zły dzień kawą i chałwą – śmiało. A następnego dnia będziesz miał siłę psychiczną do trzymania się dobrego jedzonka. Bo to niezdrowe po czasie już tak nie smakuje jak kiedyś. I czujesz, co robi z twoim organizmem: zapchanie, senność, skoki energii i nastrojów. Nie chcesz wracać do tego jako normy.

Prywatnie: do jakiej diety dążę?

Mam za sobą coraz bardziej świadome lata obserwowania swojego ciała (także dolegliwości), wizyt u lekarzy (także medycyny niekonwencjonalnej), poznawania historii zdrowia i chorób różnych osób, wreszcie prób zgłębiania wiedzy o funkcjonowaniu naszego ciała.

Nie mając stu procent pewności, idę ku witarianizmowi (raw food, whole foods). Warzywa, owoce (kocham!), liście i zdrowe tłuszcze w miejsce niechcianych ziaren, słodyczy, nabiału, produktów przetworzonych.

Poza walorami zdrowotnymi jest to dieta minimalistyczna i dla leni

nie jestem leniem, tylko wiodę slow life ;)

Łatwiej jest umyć i zjeść kilogram czereśni (pisałam jak je wypłukać, by pozbyć się choć części chemii) niż rozkoszować się duszonym, przyprawionym mięsem z ziemniakami puree z koperkiem i z sałatką. Kocham prostotę w kuchni. Nie znoszę godzinami kroić, obierać, stać nad garami i wąchać.

Skąd czerpię wiedzę?

Wiele o zdrowiu, zdrowym jedzeniu i witarianizmie poczytacie u Pepsi Eliot. Uwielbiam ją. Nie tylko za wiedzę, choć ma jej ogromne ilości po ogromnych godzinach i latach dłubania w badaniach. Ja ją lubię za to, kim jest, co sobą reprezentuje. Żyje i myśli poza schematem.

Te lata gromadzenia wiedzy i własnych doświadczeń przelała w książkę Leczenie dobrą dietą. Książka jest imponująca, jeśli chodzi o poruszane tematy. I jest to książka spoza schematu. Nie powtarza mitów. Jej ogrom i sensowność widać już po spisie treści. Tutaj pod zdjęciem okładki macie link do darmowego fragmentu, który poza spisem treści obejmuje też treść pierwszych rozdziałów. Warto zajrzeć, może to coś dla ciebie? A autorkę i spory zasób jej wiedzy możesz ocenić na blogu. Ja jestem tam codziennie (a miałam nie być uzależniona od internetu).

Z ciekawości możesz zajrzeć, dlaczego polecam ebooki, nie druk.

W skrócie: Jak zmienić swoją dietę?

Ustal listę pokarmów, które chcesz jeść,
wejdź na tę drogę
i idź cały czas do przodu.
Powolutku.


Otrzymuj email o publikacji nowych tekstów.
Wpisz swój adres email: