Rozpoczynam serię artykułów ukazujących, że duże sklepy i duże marki są problemem dla społeczeństw, społeczności, środowiska naturalnego i przede wszystkim dla nas jako istot ludzkich.

Byłoby dobrze, gdybyśmy zbojkotowali duże sklepy i duże marki.

To już czwarty miesiąc projektu Eksperymentujesz?, w ramach ktrego wraz z Julią (nanowosmieci.pl), Kasią (ograniczamsie.com) i Mirą (olafasola.pl) podejmujemy kolejne ważne tematy i zadania, związane ze świadomym i dobrym życiem.

Dlaczego?

Duże marki i duże sklepy czynią nasze społeczeństwo społeczeństwem konsumentów.

Chociażby przez to, że posiadają dużo pieniędzy na reklamę. Duże sklepy i duże marki stać na stosowanie technik, które sprawiają, że zaczynamy pragnąć… czegokolwiek. Reklamy dużych marek i dużych sklepów mają szeroki zasięg. Są nawet w publicznej telewizji. Dzisiaj wiele magazynów, gazet czy czasopism istnieje tylko po to, by sprzedawać. Od kilku lat istnieją miesięczniki, które kupujesz za swoje pieniądze, a które są katalogami rzeczy do kupienia (często ubrań i akcesoriów). Za twoje pieniądze. Nawet rządy argumentują, że kupowanie, wydawanie pieniędzy, konsumowanie są naszym patriotycznym obowiązkiem. Twierdzą, że poprzez kupowanie możemy wspierać krajowych producentów i rolników, i przedsiębiorstwa. Władze potrzebują też naszych podatków, zbieranych przy każdym zakupie (vat).

Duże marki i duże sklepy oferują nudną, głupią, nie rozwijającą i nie ambitną pracę milionom ludzi.

Ludzi, którzy wcześniej mieli marzenia i pasje. A teraz tylko pikają, skanując rzeczy, które kupujesz i podają paragony. Albo proponują jakiś głupi szampon do każdych zakupów.

Duże marki i duże sklepy często zmuszają ludzi do pracy w nieludzkich warunkach za szokująco niskie wynagrodzenie.

Szczególnie kiedy są praktycznie jedynymi pracodawcami w okolicy.

Duże marki i duże sklepy nie dbają też o nasze środowisko.

Produkcja jest okropna pod względem zanieczyszczenia i generowania śmieci. Brzydkie budynki wielkich sklepów budowane są bez okien, przez co przez cały dzień bezsensownie zużywają energię elektryczną na działanie żarówek.

Duże marki i duże sklepy oferują niską jakość.

Są wielkimi, anonimowymi organizacjami. Co znaczy, że nie wiesz, z kim rozmawiać, jeśli masz jakiś problem, na przykład chcesz złożyć reklamację. Niemożliwe jest też zasugerowanie tak wielkiej organizacji jakichkolwiek zmian. Ale nie miałbyś tych problemów, odwiedzając lokalny sklep, prowadzony przez rodzinę właściciela, który chce wysłuchać i reagować na potrzeby swoich klientów – a nie deklarować to wyłącznie w reklamach.

Jeśli każdy będzie kupował tylko duże marki i tylko w dużych sklepach, większość ludzi będzie też tam… pracować.

Twój syn i ojciec będą ochroniarzami przy wejściu do supermarketu, a twoja córka i mama będą tam sprzątać lub pracować jako kasjerki. Ty będziesz wkładał ciężkie pudła produktów na półki. Każdego dnia. Nie widząc światła słonecznego.

Monopol jest zawsze dobry… dla monopolisty.

Lepiej dla nas byłoby zachować alternatywy dla dużych marek i dużych sklepów. W przeciwnym razie będą one jedynymi do dyktowania cen i wybierania produktów dla nas. Czy wtedy skargi będą miały jakikolwiek efekt?

Wybieraj jakość. Płać za wartościową wiedzę.

Unikaj plastiku, śmieci i podążania za fałszywymi potrzebami.

Jak możesz się przyłączyć do akcji:

  1. Zapoznaj się z tematem miesiąca i jego realizacją przez 4 różne dziewczyny: Julię (nanowosmieci.pl), Kasię (ograniczamsie.com) i Mirę (olafasola.pl).
  2. Jeśli też potrzebujesz zmian w tym temacie, wybierz najlepsze dla siebie wskazówki.
  3. Działaj!
  4. Jeśli piszesz bloga lub jesteś aktywny w mediach społecznościowych, relacje ze swojego eksperymentowania możesz podlinkować tu lub na blogach pozostałych dziewczyn (#eksperymentujesz dla fanów Instagrama).
  5. Po miesiącu wprowadzania zmian przyjrzyj się znowu danej dziedzinie życia.Oceń, czy coś się zmieniło? Z czym były największe trudności? Gdzie można coś jeszcze poprawić? Zajrzyj też do naszych podsumowań po kolejne podpowiedzi.
  6. Rozpocznij kolejny miesiąc, biorąc udział w następnym eksperymencie.
  7. Ciesz się z faktu, że zmieniasz swój świat i świat innych na lepsze! Małymi krokami, ale do przodu!

Antykonsumpcjonizm – lektury

Dla większej świadomości tematu polecam lektury:

Naomi Klein, No logo (darmowy fragment i ebook w Virtualo)

Naomi Klein, To zmienia wszystko. Kapitalizm kontra klimat (darmowy fragment i ebook w Virtualo)

Marek Rabij, Życie na miarę. odzieżowe niewolnictwo (darmowy fragment i ebook lub audiobook w Virtualo)

E. Benjamin Skinner, Zbrodnia. Twarzą w twarz ze współczesnym niewolnictwem (tylko druk – poszukaj w bibliotece lub używanej)

Tutaj znajdziesz listę innych polecanych przeze mnie książek.

Do obejrzenia:

Annie Leonard, The story of stuff (lektor PL)

pozostałe filmy projektu Story of Stuff


co czyta pani strzelec

Otrzymuj email o publikacji nowych artykułów.
Wpisz swój adres email: