To na razie ostatni artykuł z serii, w której chcę pokazać, że duże sklepy i duże marki stanowią problem dla społeczeństw, społeczności, środowiska naturalnego i przede wszystkim: dla nas jako ludzi.

Dobrze byłoby, gdybyśmy wszyscy zbojkotowali duże sklepy i duże marki.

A dzisiaj już nie jest to takie proste. Dlaczego?

Problemy

– Prawdopodobnie są rzeczy, które dzisiaj możesz kupić wyłącznie w dużych sklepach. Albo znajdziesz je bardzo daleko od domu. Ale takie rzeczy mogą być pomysłem na twoją własną działalność!

– Sprzedawcy na lokalnych bazarach często mają tych samych dostawców, co duże sklepy.

– A nawet jeśli sprzedają samodzielnie produkowane jedzenie, bardzo często drobni rolnicy używają więcej chemikaliów niż wielcy producenci.

Lokalny bazarek nie oznacza bardziej świadomych ludzi. U mnie sprzedawcy na bazarze pakują wszystko w plastik. Czasami pomimo mojej prośby, by tego nie robić. Nie chcą tracić czasu, czekając aż zapakuję jedzenie do swojej torby. Bo za mną są następni klienci!

– Kupowanie w  miejscach z twojej listy jest mniej wygodne niż pójście do jednego sklepu i kupienie wszystkiego. Zakupy na targu są mniej wygodne niż w dużym sklepie.

Antykonsumpcjonizm – lektury

Dla większej świadomości tematu polecam lektury:

Naomi Klein, No logo (darmowy fragment i ebook w Virtualo)

Naomi Klein, To zmienia wszystko. Kapitalizm kontra klimat (darmowy fragment i ebook w Virtualo)

Marek Rabij, Życie na miarę. odzieżowe niewolnictwo (darmowy fragment i ebook lub audiobook w Virtualo)

rtualo, porównanie cen)

Marek Rabij, Życie na miarę. odzieżowe niewolnictwo (darmowy fragment i ebook lub audiobook w Virtualo, porównanie cen)

E. Benjamin Skinner, Zbrodnia. Twarzą w twarz ze współczesnym niewolnictwem (tylko druk – poszukaj w bibliotece lub używanej)

Tutaj znajdziesz listę innych polecanych przeze mnie książek.

Do obejrzenia:

Annie Leonard, The story of stuff (lektor PL)

pozostałe filmy projektu Story of Stuff


Przeczytaj wszystkie artykuły z serii:

Dlaczego bojkotować duże sklepy i duże marki?

Jak bojkotować duże sklepy i duże marki?


co czyta pani strzelec

Otrzymuj email o publikacji nowych artykułów.
Wpisz swój adres email: